czwartek, 6 listopada 2014

Rowerowa Dąbrowa, rowerowy Sosnowiec


Po Dąbrowie, kolejnym miastem, które zamierza postawić na rowery jest Sosnowiec. Co roku na infrastrukturę rowerową przeznaczane mają być tam 2 mln zł.

Poważnie i kompleksowo do tematu poruszania się rowerem po mieście jako pierwsza w Zagłębiu podeszła Dąbrowa. Jak dotąd jazda na rowerze jest jedynie popularną formą rekreacji. W mieście powstał program „Dąbrowa Rowerowa”. Jego głównym założeniem jest uczynienie jednośladu pełnoprawnym środkiem lokomocji, służącym codziennym dojazdom do szkoły czy pracy. W tym celu przybywa pasów rowerowych, stojaków czy stacji napraw. Miasto ma również ambitny plan stworzenia 25 punktów bike & ride. Mają być to miejsca w pobliżu przystanków komunikacji miejskiej, do których można dotrzeć drogami rowerowymi. Po zaparkowaniu jednośladu, rowerzyści przesiadaliby się do autobusów albo tramwajów, żeby ruszyć w dalszą podróż. Urzędnicy chcą otrzymać na ten projekt unijne dofinansowanie.


W tyle za Dąbrową nie chce zostać Sosnowiec. Pierwszym krokiem ma być instalacja w mieście 20 stacji naprawy rowerów. W planach są śluzy rowerowe na skrzyżowaniach, które dadzą rowerzystom pierwszeństwo, kontrapasy na drogach jednokierunkowych, które umożliwią rowerzystom jazdę w obu kierunkach i budowa nowych dróg rowerowych z nawierzchni asfaltowo-mineralnej, a nie tak jak dotąd, z kostki brukowej. W Sosnowcu powołano też koordynatora, który ma czuwać nad przedsięwzięciami związanymi z realizacją polityki rowerowej. Został nim Rafał Siciński, pomysłodawca i organizator Zagłębiowskiej Masy Krytycznej.

 - Chcemy wykorzystać jego wiedzę i doświadczenie w tym temacie. My damy środki, ale to fachowcy, ludzie ze stowarzyszeń będą nam podpowiadać, tak aby te inwestycje zadowoliły tych, którzy będą z tego dobrodziejstwa korzystać – podkreśla Kazimierz Górski, prezydent Sosnowca.

- Zamierzamy połączyć istniejące ścieżki w spójną sieć. Na pewno trzeba trochę poprawić istniejące już drogi rowerowe, bo w niektórych miejsce jest taka konieczność. Mam nadzieję, że uda się pomysły wdrożyć w życie – zapowiada Rafał Siciński.

(TaKal)

Program "Rowerowy Sosnowiec"
 
1. W ramach połączeń małych węzłów przesiadkowych postanie 17,5 kilometra dróg rowerowych oraz zostaną przebudowane kładki ( Środula, Naftowa)
2. Corocznie dodatkowo na infrastrukturę rowerową przeznaczymy 2 miliony złotych.
3. Obecne istniejące ścieżki zostaną połączone i przebudowane: przejazdy rowerowe przez przejścia dla pieszych z oznakowaniem poziomym, pionowym i sygnalizacją obniżenie krawężników, remont nawierzchni, przejazdy za wiatami przystankowymi, oznakowanie)
4. Na drogach jednokierunkowych dopuścimy ruch rowerowy ( tam gdzie to możliwe namalowane zostaną kontrapasy)
5. Na drogach pojawią się śluzy rowerowe (namalowanie 10 śluz w technologii grubowarstwowej to 25 tyś zł ) gdzie nie będzie miejsca na pasy dla rowerów w miarę zmian przepisów wprowadzimy. tzw sierżanty.
6. Wszystkie inwestycje drogowe i remonty będą konsultowane pod kątem możliwości budowy infrastruktury rowerowej.
7. Wszystkie nowo budowane drogi rowerowe będą miały nawierzchnie asfaltowo-mineralna i w miarę możliwości będą oddzielone od chodnika dla pieszych.
8. Przed wszystkimi placówkami użyteczności publicznej postawione zostaną stojaki rowerowe w kształcie litery U
9. Zainstalowanych zostanie 20 publicznych stacji napraw rowerów.
10. Powstanie spójny system oznakowanie dróg i ścieżek rowerowych - tablice z kierunkami jazdy, odległościami

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz