poniedziałek, 5 sierpnia 2013

W pogoni za inwestorem

W regionie trwa gorączkowe poszukiwanie inwestorów, którzy dadzą pracę mieszkańcom i sypną groszem do miejskich budżetów. W Dąbrowie w tym celu budują drogę do terenów inwestycyjnych. Sosnowiec ściągnął już do siebie firmę, która utworzy centrum logistyczno-magazynowe, w mieście powstanie też nowa linia produkcyjna.

Automotive Lighting Polska, spółka należąca do grupy Magneti Marelli, wyłoży 116 mln zł na produkcję lamp i reflektorów LED w swojej sosnowieckiej fabryce. Inwestycja pozwoli na utworzenie jedynie 10 nowych etatów, jednak firma zapewnia, że dzięki rozszerzeniu działalności utrzyma do 2018r. 1050 dotychczasowych.

Z kolei Goodman, firma specjalizująca się w budowie obiektów logistycznych i biznesowych, potwierdził niedawno, że wybuduje w Sosnowcu, przy drodze ekspresowej S1 kompleks magazynowo-biurowy o powierzchni 28 844 m2. Zagospodaruje go należąca do Grupy Inter Cars firma ILS, zajmująca się dystrybucją części samochodowych. Powierzchnia magazynowa obejmie prawie 28 tys. m2, resztę zajmą biura. Działka kupiona przez Goodmana pozwala na budowę kolejnych magazynów, a to oznacza, że miejsce mogą tam znaleźć inne firmy logistyczne z regionu.

Zdaniem przedstawicieli ILS, na decyzję o budowie za pośrednictwem Goodmana magazynu w Sosnowcu wpłynęła bardzo dobra lokalizacja – sąsiedztwo drogi ekspresowej S1 oraz autostrady A4. Na terenach po kopalni Maczki-Bór działalność ulokował już Raben Polska, posiadający tam swoje centrum logistyczne, które planuje rozbudować, a także Mannesman.

- Kolejna firma wybrała Sosnowiec, co niezmiernie nas cieszy. Do terenów inwestycyjnych, za 15,6 mln zł, wybudowaliśmy drogę z całą infrastrukturą. Dzięki temu powstał atrakcyjny i w pełni przygotowany obszar dla przedsiębiorców chcących rozwijać działalność gospodarczą. Jesteśmy otwarci na współpracę i czekamy na kolejne firmy – podkreśla Kazimierz Górski, prezydent Sosnowca.




Podobnym tropem idzie Dąbrowa, w której ruszyła budowa drogi do terenu inwestycyjnego Tucznawa.
- Inwestor obecnie oczekuje w pełni przygotowanego, czyli uzbrojonego terenu. Tucznawa ma ogromny potencjał ze względu na największy w naszym regionie obszar, koncepcję zagospodarowania terenu i status Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej na prawie 100 ha. Aby w pełni wykorzystać te atuty, a przede wszystkim rozpocząć sprzedaż działek, trzeba skomunikować teren z głównymi drogami – mówi Zbigniew Podraza, prezydent Dąbrowy Górniczej.

9 kilometrowy odcinek drogi, który połączy tereny inwestycyjne z drogami wojewódzkimi i krajowymi, będzie zarazem obwodnicą dzielnicy Ząbkowice. Inwestycja obejmie budowę i przebudowę drogi na odcinku od węzła DK-94 z DW-790 do skrzyżowania nowobudowanego odcinka z DW 796. Droga przebiegnie śladem DW 790, ul. Koksowniczą, Gołonoską do skrzyżowania z ul. Ząbkowicką. Dalej powstanie nowy odcinek. Ul. Gołonoska zostanie wydłużona przez lasy Bienia, połączy tereny inwestycyjne z DW 796. Całkowita długość wyniesie prawie 9 km. 

Decyzję miasta popiera Piotr Wojaczek, prezes zarządu Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

- Kiedy powstała specjalna strefa ekonomiczna, przed podobnym wyzwaniem stały Gliwice, które dzisiaj  mają ok. 20 mln zł rocznie wpływów od przedsiębiorstw działających w strefie. W Dąbrowie 100 hektarów znajduje się na terenie strefy, ale cały teren ma prawie 260 hektarów, a to oznacza, że strefę będzie można powiększać. Gliwickie tereny inwestycyjne zaczęliśmy sprzedawać od 12 zł za metr kwadratowy, a dziś sprzedajemy je za ok. 250 zł. Przekładając to na grunt dąbrowski i nieco uproszczając, możemy założyć, że sprzedając 200 hektarów po 100 zł za metr, daje nam to kwotę 200 mln zł. Do tego należy doliczyć jeszcze wpływy z podatku dochodowego od przedsiębiorstw i podatku od nieruchomości w kolejnych latach. Jestem pewien, że uruchomienie tych terenów pozwoli na to, że dochody pokryją wydatki, zyska na tym miasto i jego mieszkańcy – tłumaczy prezes Wojaczek

Wydatki będą spore, bo koszt prac budowlanych oszacowano na 45 mln zł. Wykona je konsorcjum, Przedsiębiorstwo Miejskie MZUM PL S.A. z Dąbrowy oraz PBD „DROGOPOL-ZW” sp. z o.o. z Katowic, wybrane w przetargu. Zakończenie inwestycji, kredytowanej przez Europejski Bank Inwestycyjny, zaplanowano na koniec przyszłego roku. Wcześniej próbowano wybudować drogę w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Dwie próby wyłonienia wykonawcy w tym trybie nie powiodły się, bo firmy oczekiwały więcej pieniędzy, niż oferowało miasto.

(TaKal) 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz