sobota, 1 marca 2014

Inwestor poszukiwany

Duże inwestycje to nowe miejsca pracy i wpływy do miejskich budżetów. Zagłębiowscy samorządowcy, dobrze znając tę regułę, próbują ściągnąć do siebie inwestorów z grubym portfelem.

Żeby to zrobić, na ambitny projekt porwała się Dąbrowa. W mieście powstaje 9 kilometrowy odcinek drogi, który połączy tereny inwestycyjne w Tucznawie z drogami wojewódzkimi i krajowymi. Projekt obejmuje budowę i przebudowę drogi na odcinku od węzła DK-94 z DW-790 do skrzyżowania nowobudowanego odcinka z DW 796. Droga przebiegnie śladem DW 790, ul. Koksowniczą, Gołonoską do skrzyżowania z ul. Ząbkowicką. Dalej powstaje nowy odcinek. Ul. Gołonoska zostanie wydłużona przez lasy Bienia, połączy tereny inwestycyjne z DW 796. Droga ma być gotowa do końca roku.

Teren inwestycyjny w Tucznawie to prawie 260 ha, z czego 100 znajduje się w Specjalnej Strefie Ekonomicznej, reszta może zostać do niej włączona.

- Najważniejszy jest dojazd do tych terenów. Dzisiaj możemy je już promować jako gotowe do inwestycji, z uzbrojeniem i niezbędnymi podziałami. Możemy sprzedać 10 hektarów jak i 150 – jesteśmy elastyczni i dostosujemy się do oczekiwań inwestorów – deklaruje Piotr Wojaczek, prezes Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

Dla powodzenia całego przedsięwzięcia kluczowe będzie ściągnięcie pierwszego „odważnego”, który zdecyduje się ulokować tam swój biznes.

- Najważniejszy jest pionier, który właśnie tutaj zdecyduje się zainwestować. Kiedy to się stanie, na pewno w ślad za nim pojawią się kolejni inwestorzy – mówi wicepremier Janusz Piechociński, który 24 lutego oglądał działki inwestycyjne.

- Istotne jest to, aby pierwszym inwestorem był inwestor duży i znaczący w branży, duża światowa korporacja, która ściągnie za sobą kolejnych przedsiębiorców. Osobiście widziałbym tutaj branżę motoryzacyjną i zasoby z nią związane – podkreśla Piotr Wojaczek.

Inwestycja motoryzacyjna „otarła” się o Dąbrowę. Na początku lat 2000 budowę fabryki w Polsce rozważała Toyota oraz koncern PSA (Peugeot Citroen). W ocenie Japończyków i Francuzów właśnie Tucznawa była najlepszym terenem inwestycyjnym w kraju. Ostatecznie fabryki stanęły w Czechach, bo rząd południowych sąsiadów zadeklarował lepsze wsparcie dla przedsiębiorstw.

Budowa droga do terenów inwestycyjnych w Tucznawie. Ma być gotowa do końca roku. fot. Dariusz Nowak

- Od tamtego czasu wiele się zmieniło, włącznie z oczekiwaniami inwestorów. Tucznawa jednak ma swój ogromny potencjał. Dzisiaj teren ten zyskuje nową drogę, która bezpośrednio skomunikuje go z drogami krajowymi i wojewódzkimi, co bez wątpienia będzie atutem przy wyborze miejsca inwestycji – zauważa Zbigniew Podraza, prezydent Dąbrowy.

Droga do Tucznawy będzie kosztować 45 mln zł. Przedstawiciele KSSE twierdzą, że przedsięwzięcie zwróci się dzięki wpływom ze sprzedaży gruntów czy podatków od nieruchomości

- Jestem pewien, że uruchomienie tych terenów pozwoli na to, że dochody pokryją wydatki, zyska na tym miasto i jego mieszkańcy – tłumaczy prezes Wojaczek.

Dojazd do Tucznawy buduje konsorcjum, Przedsiębiorstwo Miejskie MZUM PL S.A. z Dąbrowy oraz PBD „DROGOPOL-ZW” sp. z o.o. z Katowic. Inwestycja kredytowana jest przez Europejski Bank Inwestycyjny. Wcześniej próbowano wybudować drogę w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Dwie próby wyłonienia wykonawcy w tym trybie nie powiodły się, bo firmy oczekiwały więcej pieniędzy, niż oferowało miasto.

Inwestorów poszukują też inne miasta. Będzin chce ich przyjąć m.in. w pobliżu ul. Krakowskiej i Zagórskiej, przy granicy z Sosnowcem i Dąbrową. Inną promowaną lokalizacja jest obszar w rejonie DK 86 i ul. Żeromskiego, niedaleko Szpitala Górniczego. Sosnowiec zagospodarował m.in. teren po kopalni piasku „Maczki-Bór”. To miejsce w sąsiedztwie trasy S1 i Euroterminalu w Sławkowie. Działa tam firma Salzgitter Mannesmann Stahlhandel, handlująca wyrobami stalowymi, centrum magazynowo-logistyczne Raben, a także CTL Logistic, które dysponuje terenami o powierzchni 142 ha. W Maczkach firma Goodman zbuduje kompleks magazynowo-biurowy o powierzchni prawie 29 tys. m2. Ulokuje się w nim należąca do Grupy Inter Cars firma ILS, zajmująca się dystrybucją części samochodowych.

(TaKal)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz